L'Ajuntament de Girona s'ha adherit a la campanya per reclamar l'oficialitat del català a la Unió Europea que impulsa Plataforma per la Llengua. Concretament, des del consistori s'ha respost a la crida que ha fet l'entitat perquè els municipis catalans enviïn una carta a les seves viles agermanades que formin part dels set països que van expressar dubtes sobre l'oficialitat del català en la reunió del Consell de la Unió Europea (UE) que va tenir lloc el 27 de maig, entre els quals hi ha Itàlia.
Amb motiu de l'agermanament de Girona i Reggio Emilia, l'alcalde Lluc Salellas i Vilar ha fet arribar aquest mes de juny una carta a al batlle de la ciutat italiana, Marco Massari, per mostrar-li la preocupació pel fet que Itàlia hagi mostrat reticències a la proposta presentada pel govern espanyol perquè el català, juntament amb el basc i el gallec, esdevinguin llengües oficials de la UE. Així mateix, Salellas ha demanat a Massari que traslladi aquesta inquietud al seu govern estatal i l'encoratgi a donar suport a la proposta.
Entre els arguments exposats a la carta, s'esmenta que el català és una llengua coneguda per deu milions de ciutadans i ciutadanes europeus, una xifra que supera àmpliament la de moltes de les actuals 24 llengües oficials i de treball de la UE, i que des de l'Estat espanyol hi ha el compromís d'assumir íntegrament els costos derivats de les traduccions que, en el marc europeu, suposi aquest reconeixement, sense repercussió econòmica per a les institucions europees ni per als altres estats.
"La llengua catalana forma part de la identitat pròpia de la nostra ciutat i per això és imprescindible que responguem amb totes les eines que tenim a l'abast per promocionar-la i protegir-la. L'oficialitat del català a la Unió Europea és un dret que hauríem de tenir garantit i per això des de Girona farem el possible per aconseguir-ho", ha destacat l'alcalde, Lluc Salellas i Vilar.
"Reclamar l'oficialitat del català a la Unió Europea és un acte de justícia democràtica i de respecte per la diversitat lingüística. Des de l'Ajuntament de Girona, treballem perquè la cultura arribi a tothom, i sabem que la llengua n'és una eina clau. Per això ens sumem a aquesta iniciativa, reafirmant el nostre compromís amb una cultura viva i oberta al món, i traslladem aquesta voluntat a una ciutat agermanada amb qui compartim valors i complicitats", ha subratllat el tinent d'alcaldia i regidor de Cultura de l'Ajuntament de Girona, Quim Ayats Bartrina.
"És incomprensible que una llengua parlada per més de deu milions de persones encara no sigui oficial a la Unió Europea. Amb aquesta acció ens unim a la demanda de justícia lingüística i exigim que els governs europeus, com el d'Itàlia, deixin de posar traves a un dret fonamental: poder viure plenament en català també a Europa", ha remarcat la tinenta d'alcaldia i regidora de Servei a les Persones i Convivència i de Llengua Catalana, Núria Riquelme Zurita.
Girona i Reggio Emilia estan agermanades des del setembre de 1982. L'agermanament està motivat per les similituds que comparteixen com a ciutats compromeses amb el progrés, l'educació i la cultura, així com la voluntat d'ambdues ciutats d'establir i consolidar el coneixement mutu, la cooperació i l'intercanvi d'experiències en aquests i altres àmbits. Al llarg dels anys d'agermanament, Girona i Reggio Emilia han col·laborat i segueixen col·laborant com a sòcies en multitud de projectes.