Barberà del Vallès va viure el dissabte 4 d'octubre una jornada històrica amb la celebració de la 50a Trobada Nacional de Ball de Bastons de Catalunya, una cita que va convertir la ciutat en capital de la cultura popular catalana i que va reunir prop de setanta colles bastoneres vingudes d'arreu del territori.
Durant tot el dia, el Parc Central i la plaça del Mil·lenari es van omplir de música, color, dansa i germanor, amb cercaviles, tallers, espais familiars, activitats per a joves, exposicions i espectacles que van fer vibrar centenars de veïns i visitants.
La trobada, organitzada per la Coordinadora de Ball de Bastons de Catalunya i la Colla Bastonera Les Romanes – Ara i Sempre, amb el suport de l'Ajuntament de Barberà del Vallès, va ser un gran èxit de participació i organització. La jornada va culminar amb la Ballada final conjunta al Parc Central, que va reunir totes les colles participants, i amb un espectacle de foc de la Colla de Diables de Barberà del Vallès.
Intervencions institucionals
L'acte institucional va comptar amb la participació del president del Parlament de Catalunya, Josep Rull i Andreu; la consellera de Cultura de la Generalitat, Sònia Hernández Almodóvar; l'alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcés Trillo; i el regidor de Cultura, Joan Muñoz Altimira, a més de representants del món bastoner.

50a Trobada Nacional Ball de Bastons
El president del Parlament, Josep Rull, va dir: "I què bonic que sigui a Barberà del Vallès! Amb una colla superjove que testimonia procedències molt diverses i un mateix objectiu i un mateix horitzó. Vau batre aquest rècord Guinness i en el Parlament us vaig citar el dramaturg francès Jean Cocteau: 'Ho van aconseguir perquè no sabien que era impossible'. I nosaltres, amb expressions de cultura popular i tradicional com els bastoners, aquesta petita nació del sud d'Europa solidària amb totes les causes nobles, que s'aixeca contra la guerra de Gaza, diu: 'Sí, ho hem aconseguit durant 50 anys perquè mai hem sabut que fos impossible'".
La consellera de Cultura, Sònia Hernández, va adreçar unes paraules: "Centenars de dansaires d'arreu del país us heu reunit per demostrar-nos que la cultura popular és una eina de cohesió social que fa poble i que ens recorda que som més forts quan compartim allò que ens uneix(...). Avui Barberà és punt de trobada i capital del ball de bastons. Si fa 50 anys es va posar la primera pedra d'aquesta trobada i avui se celebra mig segle de continuïtat, estic convençuda que el ball de bastons continuarà sent un motor d'identitat i d'orgull col·lectiu durant moltíssimes generacions més".
L'alcalde Xavier Garcés va destacar l'orgull que representa per a Barberà acollir aquesta efemèride: "Aquesta trobada ens recorda que la cultura popular és viva i forta. Ens connecta amb les arrels i ens projecta cap al futur. Avui Barberà és capital bastonera i exemple de com, quan treballem conjuntament, fem créixer la cultura i el sentit de comunitat".
El regidor de Cultura, Joan Muñoz, va posar en valor la feina i la passió de la colla amfitriona: "Les Romanes són el reflex d'una ciutat compromesa amb la seva cultura. Avui, Barberà del Vallès és punt de trobada, és escenari de germanor i és reflex de l'estima per les tradicions que ens defineixen".
També hi van intervenir el president de la Coordinadora de Ball de Bastons de Catalunya, Ramon Parés Corretgé, i les membres de la Colla Bastonera Les Romanes, Irene Morante i Nadine Cordero, que van expressar l'orgull i l'emoció d'haver convertit Barberà en el centre del món bastoner per un dia.
Un ambient festiu i participatiu
La trobada va ser molt més que una exhibició de dansa: va ser una festa col·lectiva de cultura i germanor. Les activitats van incloure un mercat artesanal, tallers familiars, una exposició sobre la història del Ball de Bastons i actuacions musicals, amb un final de festa ple d'energia amb el concert de K-ZU Live Show.
L'esdeveniment va comptar també amb la participació d'altres entitats locals, com els Diables de Barberà, que van oferir un espectacular número de foc, i l'associació Ara i Sempre, que va col·laborar en la producció de les activitats.
Vilaseca, seu de la 51a Trobada Nacional
En finalitzar l'acte institucional, es va anunciar que la 51a Trobada Nacional de Ball de Bastons se celebrarà l'any vinent al municipi de Vilaseca, agafant el relleu de Barberà del Vallès com a amfitriona d'aquesta celebració que, des del 1976, manté viva una de les tradicions més estimades del país.