Unes 210.000 persones han participat del 24 d'octubre al 2 de novembre en les 200 activitats programades en el marc de les Fires de Sant Narcís. Les xifres d'assistència es consoliden any rere any i destaca especialment la bona afluència de públic que tenen els actes de cultura popular i les actuacions musicals.
"Les Fires són una part central de la nostra identitat i del patrimoni cultural gironí. La bona rebuda de les propostes artístiques i de la cultura popular demostren que, a Girona, fem festa fent cultura", ha explicat el tinent d'alcalde i regidor de Cultura, Quim Ayats.
El pregó inaugural amb El Galliner; la Diada Castellera amb Marrecs de Salt, Capgrossos de Mataró i Minyons de Terrassa; la passejada de capgrossos de Fal·lera Gironina; la ballada de sardanes amb La Principal de la Bisbal a la plaça del Vi; el correfoc dels Diables de l'Onyar; el correfoc dels Trons de l'Onyar; la Drakofarra i el Correxuixos; la pujada del pilar de 4 dels Marrecs de Salt a la Catedral, retransmesa en directe al programa "Som Únics" de 3Cat; la Trobada de Gegants i Bestiari, o el castell de focs han estat els actes populars amb més seguiment. Aquestes activitats refermen el compromís de les Fires amb la cultura popular, que un any més ha estat un pilar central de la celebració. També cal destacar la consolidació de la "batalla" entre les famílies Agullana i Sarriera en el marc de la Festa Major dels 4 Rius, que ha tingut el seu moment àlgid en les justes del 24 d'octubre, el concurs d'arrossos i l'estirada de corda del dissabte 1 de novembre.
Pel que fa la música, enguany, s'ha de fer una menció especial a la recuperació de l'envelat de ball a la plaça de Miquel de Palol, una de les novetats destacades d'aquesta edició de les Fires. L'espai ha acollit el concert i el ball posterior de les orquestres més destacades del país: l'Orquestra Maravella, La Principal de la Bisbal i l'Orquestra Selvatana. La recuperació d'aquest espai ha tingut una rebuda molt positiva per part de la ciutadania, amb una afluència de públic que ha superat les expectatives.
Al mateix temps, cal destacar les bones dades d'assistència tant dels concerts que han tingut lloc a la Copa com els del parc del Migdia. Cal fer una menció especial a l'afluència de públic de les actuacions de la Copa de Lía Kali, Belén Natalí i Sara Socas, el divendres 24 d'octubre; el concert de Doctor Prats, La Fúmiga i Flashy Ice Cream, el dissabte 1 de novembre, i el concert de tancament de les Fires de l'orquestra Di-versiones el diumenge 2 de novembre a la tarda.
Els museus de la ciutat, un atractiu més durant les Fires

Les dades de visitants i usuaris dels equipaments museístics i expositius del 25 d'octubre al 2 de novembre són les següents: Museu d'Història de Girona (6.410 visitants), Museu d'Història dels Jueus (2.857 visitants), Casa Masó (162 visitants), Museu del Cinema (2.074 visitants), Museu d'Arqueologia de Catalunya-Girona, (1.282 visitants), Museu d'Art de Girona (944), Museu de la Catedral (6.184) i Bòlit, Centre d'Art Contemporani (1.567). En total, sumen 21.480 visitants durant els 9 dies de Fires. Dins de les visites al Museu d'Història de Girona, cal destacar els 1.158 visitants del Refugi Antiaeri del jardí de la Infància i les 3.400 persones que han visitat l'Exposició Filatèlica ubicada a la Carbonera i la Cisterna.
Bones dades de vendes dels productes de marxandatge
Les Fires d'enguany estrenaven marca i també marxandatge amb la nova imatge de la festa major. La ciutadania ha rebut amb bona acceptació la proposta ja que s'han venut 1.701 productes, dels quals 672 han estat bosses tote bag, 562 han estat mocadors i 467 han estat xapes. A aquestes xifres cal sumar-hi les 10.000 polseres repartides gratuïtament a les escoles de la ciutat.
El punt de venda oficial del marxandatge ha estat l'Oficina de Turisme de la rambla de la Llibertat i el dia del pregó i de la diada castellera es va instal·lar un espai de venda a la pujada del pont de Pedra per facilitar que la ciutadania pogués adquirir els productes.
Gairebé 9.000 seguidors al nou perfil @firesdegirona
Una de les novetats d'aquesta edició de les Fires de Sant Narcís ha estat la creació d'un nou perfil a la xarxa social Instagram per tal de facilitar informació més directa i d'interès sobre la programació i les activitats de les Fires. El compte @firesdegirona, creat el mes de setembre passat, a dia d'avui ja té 8.826 persones seguidores.
Les publicacions, stories i reels fets des d'aquest perfil han obtingut 2.935.134 visualitzacions, concentrades especialment entre el 20 d'octubre i el 2 de novembre, i 19.651 interaccions.
La franja d'edat que més ha vist el perfil és de la dels 25 als 34 anys (27,7%), seguida de la dels 35 als 44 anys (26,1%), dels 45 als 54 (18,9%) i dels 18 als 24 anys (15,7%). Per sexe, un 70,7% eren dones i un 29,3% eren homes.
Campanya "Portem la llengua a Fires"
Cal assenyalar també que aquest any, durant les Fires, s'ha portat a terme la campanya "Portem la llengua a Fires" amb l'objectiu d'incentivar l'ús de la llengua catalana en totes les activitats que s'organitzen amb motiu de la festa major de la ciutat. En el marc de la campanya, s'ha repartit a escoles, instituts i equipaments el joc de cartes "Quedem a Fires", pensat per viure les festes de Sant Narcís d'una manera divertida i participativa, i s'ha proporcionat als firaires de la Devesa un fil musical 100% en català, gràcies a la gestió de l'empresa de telecomunicacions Vera, patrocinadora de les Fires, i a Girona FM, que ha fet la selecció dels continguts.
Unes Fires més accessibles, feministes i centrades en la salut
Una de les altres novetats d'enguany ha estat la iniciativa de l'Associació Multicapacitats de motxilles vibratòries per a fer accessibles els concerts de Fires a les persones amb discapacitat auditiva, amb una prova pilot tant als escenaris de La Copa com del Parc del Migdia. Aquestes motxilles permeten sentir la música a través de vibracions, fent els concerts més inclusius.
Enguany, a més, s'ha disposat de tres punts Espai Calma i s'ha impulsat una campanya digital a través d'Instagram, en col·laboració amb dos joves influenciadors, per a promoure el Centre Jove de Salut de Girona.
L'entitat Dinder Club ha programat dues sortides en el marc de les Fires: una al concert de Catalunya Freestyle, el dia 26 d'octubre a les 18 h, i una altra al concert de Di-versiones, el dia 2 de novembre a les 17 h.
Amb l'objectiu de mantenir els serveis del projecte Nits de Qualitat, a l'esplanada de la Copa s'hi ha tornat a instal·lar el Punt de Salut Jove, gestionat pel projecte Som.NIT de Creu Roja Joventut, on s'ha ofert informació sobre salut, consums i sexualitat, així com materials preventius i assessorament directe a les persones joves. També s'ha ofert per segon any el còctel sense alcohol "La Mosqueta", creat gràcies a la col·laboració de l'Escola d'Hostaleria i Turisme de Girona, i s'ha pogut tornar a demanar aigua potable de forma gratuïta a les barraques.
També s'han engegat diverses accions al voltant de la proposta de Fires Feministes. Més enllà del Punt Lila, que ja s'ha consolidat dins l'espai de les barraques, i del Punt Lila diürn, enguany s'ha engegat un servei de cangur públic itinerant en alguns dels concerts i s'ha instal·lat un Punt Vermell, un espai d'informació, sensibilització i assessorament en relació amb l'educació dels cicles menstruals i els mètodes de recollida dels sagnats. A més a més, s'ha representat l'obra de teatre feminista Menopower, de la companyia Les Menopàusiques, sobre la història de dones menopàusiques en eufòria.
Addicionalment, el col·lectiu Noctambul@s ha dut a terme un estudi sobre seguretat i prevenció de les violències masclistes en contextos festius, amb l'objectiu de generar propostes per uns espais d'oci més segurs, inclusius i lliures de violències.
Un 72% de visitants estrangers a l'Oficina de Turisme
Del 24 d'octubre al 2 de novembre, s'han registrat un total de 1.251 atencions a usuaris i usuàries de l'Oficina de Turisme de la Rambla, que es tradueixen en 2.768 persones ateses, 1.995 de les quals d'origen internacional (72,07%). França (50,88%), el Regne Unit (11,73%), Alemanya (4,71%), Bèlgica (4,91%) i Països Baixos (9,92%) són els països amb més visitants a la ciutat durant aquests dies.
Els visitants nacionals i de l'Estat configuren el 27,93% de les persones ateses i procedeixen principalment del Barcelonès (13,97%), Madrid (4,53%), el País Valencià (4,40%) i Andalusia (1,81). D'altra banda, un 43,60% de les persones ateses han sigut residents de la ciutat.
Respecte al tipus de demandes d'informació sobre la ciutat fetes durant aquests dies, destaquen, en primer lloc, monuments i patrimoni (36,92%), seguit d'agenda i Fires de Sant Narcís (12,14%), i museus i exposicions (10,50%). Del total d'atencions fetes, un 2,57% inclouen pernoctació a la ciutat.





Guía de San Pedro Alcántara
Comentarios
Aviso





