L'Ajuntament de Girona enderrocarà de forma subsidiària sis naus abandonades del carrer de Barcelona que presentin problemes estructurals i tinguin risc d'esfondrament. Així ho ha anunciat aquest matí l'alcalde de Girona, Lluc Salellas Vilar, en una visita a les construccions ubicades entre números 148 i 152 del carrer de Barcelona.
Aquest matí han començat les actuacions, que porta a terme l'empresa Construccions Roig. Durant les primeres setmanes dels treballs, es retirarà la uralita que hi ha les instal·lacions i, posteriorment, s'enderrocaran les estructures i les cobertes de les naus. També es tapiaran les finestres sobre la via del tren, un cop efectuat l'enderroc; s'instal·larà una tanca a la parcel·la i s'hi col·locaran dos focus per il·luminació de seguretat sobre el solar. En total, està previst que les obres durin quatre mesos.
"Les naus són propietat privada, però des de l'Ajuntament ens hem responsabilitzat del seu estat perquè ens preocupa el benestar del veïnat i la millora de l'entorn urbà. Promovem la seva demolició dins el pla de convertir la carretera de Barcelona en una avinguda", ha subratllat l'alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar.
"L'enderroc d'aquestes naus no és només una actuació per resoldre un problema de seguretat immediat, sinó també un avanç en la transformació del carrer de Barcelona que varen impulsar els governs de la ciutat immediatament anteriors i que es continua fent realitat en el present seguint tots els projectes que es varen iniciar en aquells mandats, amb l'objectiu que aquesta entrada sud de la ciutat deixi enrere el seu caràcter de carretera i es converteixi en un espai de vida, amb habitatges, zones verdes i equipaments públics", ha explicat el regidor d'Urbanisme de Proximitat i Planejament, Lluís Martí Arderiu.

El consistori farà aquesta actuació d'emergència, arran d'un informe tècnic emès la setmana passada en què es destaca l'estat precari de les edificacions i la possibilitat de col·lapse de les cobertes i les estructures en qualsevol moment.
El gener d'aquest any des de l'Ajuntament ja es va requerir als propietaris privats de les naus en desús entre els números 140 i 168 del carrer de Barcelona que tanquessin els espais i hi apliquessin mesures de seguretat. Concretament, se'ls va demanar que hi portessin a terme treballs de conservació i de retirada de deixalles i residus, així com totes les actuacions necessàries per garantir la solidesa de les edificacions i el tancament dels accessos a les naus mentre no es porti a terme el desenvolupament urbanístic dels polígons. Mentrestant, l'Ajuntament ja va prendre mesures col·locant elements per tal d'impedir que els vehicles poguessin accedir a les zones adjacents a les edificacions i que les persones s'aproximessin a les façanes de les naus amb elements amb risc de despreniment.
De carretera a avinguda
Aquestes actuacions suposen un pas important en la transformació de l'entrada sud de la ciutat, ja que tot l'eix del carrer de Barcelona és un dels punts de Girona que experimentarà més canvis a curt, mitjà i llarg termini, fet que ha de propiciar que passi de ser principalment una carretera amb un volum alt de trànsit de vehicles a una avinguda amb la creació d'espais i equipaments públics.
Des de l'aparcament dissuasiu de Mas Gri fins a la intervenció a la ronda de Ferran Puig i a la Devesa, el carrer de Barcelona ha de ser l'escenari en els propers mesos i anys de l'execució de projectes importants per a la ciutat com la construcció del nou Institut Ermessenda, la Casa de la Tecnologia o la reforma de la plaça d'Espanya, a més de concentrar la creació de nous habitatges assequibles i d'equipaments públics al seu entorn i de la connexió del carril bici i la millora de la mobilitat i el transport públic en tot el seu recorregut.