Aquest matí, a l’espai d’exposicions Mercè Sala (vestíbul de connexió de les línies L3 i L5 de l’estació de metro Diagonal), Enric Botí, delegat territorial de la ONCE a Catalunya, ha lliurat a Gerardo Lertxundi, conseller delegat de TMB, una imatge emmarcada del cupó que l’ONCE dedica, el proper 7 de juny, al centenari de la Xarxa de Bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). I el director del Servei Bibliogràfic de l’ONCE (SBO) a Barcelona, Claudio Muñoz, ha entregat una reproducció del pòster del Centenari del Bus accessible, en braille i en relleu. 5 milions de cupons difondran la imatge d’aquest centenari per tot el territori, que té com a protagonista el Tilling Stevens del 1922, l’autobús més antic de la xarxa de Barcelona. El delegat territorial de l’ONCE a Catalunya, Enric Botí, ha manifestat que “s’ha fet un gran camí en aquest segle per adaptar la xarxa de transports a les persones cegues o amb altres discapacitats. Cada dia, amb el treball conjunt amb operadors com TMB, avancem i millorem l’accessibilitat i la inclusió”.
Després de la presentació del cupó, s’ha realitzat una visita a l’exposició “Tilling Stevens del 1922, l’autobús més antic de la xarxa de Barcelona” que es mostra a l’Espai Mercè Sala i que romandrà disponible fins el 5 de setembre. Aquesta exposició, que compta amb del sistema de guiat i accés a la informació Navilens, descriu la història de la Compañía General de Autobuses (CGA) que va oferir a Barcelona el servei de la primera xarxa d’autobús amb una aposta important pels autobusos del fabricant anglès Tilling Stevens, de dos pisos i dotats del motor petrol-electric, una tecnologia pràcticament sense precedents a l’Estat, pionera dels actuals vehicles híbrids.
El passat 22 de març va començar formalment la commemoració del Centenari de la Xarxa de Bus, que recorda l’establiment de les primeres línies de la Compañía General de Autobuses (CGA), el 1922, i el procés que les ha convertit en un transport públic essencial i altament valorat a l’àrea de Barcelona. TMB ha preparat un extens programa d’activitats i ha dissenyat una campanya de comunicació per diferents canals, sobretot digitals, per difondre l’efemèride.
Precisament, la peça central de la celebració serà la recuperació del Tilling-Stevens TS3A amb escala imperial, un dels emblemàtics autobusos de color vermell procedents d’Anglaterra amb què la CGA va començar l’explotació de les seves línies el 1922. La Fundació TMB, amb assessorament especialitzat, està en la fase final d’un procés laboriós en què s’han recuperat el màxim d'elements i reconstruït els necessaris perquè l'autobús tingui el mateix aspecte i estigui en condicions de circular com fa cent anys. A més, pròximament estarà acabada una maqueta del bus, que serà accessible per a persones cegues.
Joc responsable, segur i social
Totes les loteries de l'ONCE són una oferta de joc responsable, segur i social que permet a l'Organització complir els seus objectius: fer una àmplia tasca social i solidària destinant tots els ingressos a millorar la qualitat de vida de les persones cegues i/o amb una altra discapacitat; i una gestió segura i responsable perquè l'ONCE es preocupa de garantir la protecció del conjunt de consumidors, des del disseny dels productes fins a la seva comercialització.
El Cupó Diari de l'ONCE posa en joc un premi de 500.000 euros al número més la sèrie, i 49 premis de 35.000 euros a les cinc xifres del número premiat. A més: 450 premis de 250 euros a les quatre primeres xifres i 450 premis més a les quatre últimes; 9.000 premis de 25 euros en el cas de tres darreres o tres primeres; i el mateix per a les dues primeres i últimes (6 euros), i reintegrament de 2 euros a la primera o l'última xifra del número premiat.
Els cupons de l’ONCE es comercialitzen pels 19.000 agents venedors, 2.500 d’ells a Catalunya, que integren la seva xarxa de vendes. Gràcies al Terminal Punt de Venda (TPV) el client pot escollir, a l’instant, el número que més li agradi. A més, es poden adquirir des de la pàgina web oficial de joc de l’ONCE (www.juegosonce.es) i establiments autoritzats. A Catalunya són més de 10.000 els seus afiliats i el col·lectiu de l’ONCE i la seva Fundació supera les 15.000 persones.
Principal operador de transport públic
TMB és el principal operador de transport públic de Catalunya, que ofereix dues xarxes regulars de transports (la de bus de superfície i la de metro subterrània), així com diversos serveis de transports d’oci, amb l’objectiu de satisfer les necessitats de mobilitat de la ciutadania, millorar la qualitat de vida a l’àrea metropolitana i reduir la distància entre les diferents ciutats, oferint un servei accessible per a tothom. TMB és un referent de mobilitat urbana, que treballa en línia a l’agenda 2030 i altres orientacions tècniques i normatives orientades al desenvolupament sostenible i equitatiu de la societat.