El regidor de Cultura i Indústries Creatives, Xavier Marcé, i la comissària del programa de Barcelona a la Feria Internacional del Libro de Guadalajara, Anna Guitart, han participat a la roda de premsa general de presentació de la programació de la fira, que tindrà lloc del 27 de novembre al 7 de desembre. Barcelona, ciutat convidada d'honor de la pròxima edició, ha tingut un paper destacat en la presentació. Sota el lema Vindran les flors, extret d'un conte de Mercè Rodoreda, Barcelona es farà present a la fira amb una programació que vol fer present la riquesa literària de la Barcelona actual, amb autors amb una trajectòria reconeguda i propostes de descoberta.
El regidor de Cultura i Indústries Creatives, Xavier Marcé, que ha recordat els vincles estrets entre Barcelona i Llatinoamèrica, ha destacat en la seva intervenció la condició de la ciutat catalana de referent internacional en l'àmbit editorial. I ha volgut agrair la implicació de tot el sector autòcton del llibre, "un sector polièdric, generós, compromès culturalment i econòmicament responsable" en el disseny de la participació de Barcelona a la FIL, amb una actitud que ha definit com "l'entusiasme de l'ecosistema editorial". Marcé també ha posat de manifest que Barcelona "vol regalar a Guadalajara el millor de si mateixa, la seva voluntat de contribuir a construir un món millor i, sobretot, en pau".

Per la seva banda, Anna Guitart ha posat l'accent en explicar el sentit del lema de Barcelona a la FIL, Vindran les flors. La intenció de retre homenatge a una de les seves autores més universals, Mercè Rodoreda, a qui correspon la frase, que va incloure en un dels seus contes; el desig de manifestar els llaços entre dues ciutats agermanades també pel protagonisme de les flors. Però, amb un èmfasi especial, per la voluntat d'apropar a Guadalajara "una literatura que floreix, viva, que no s'atura". I ha destacat la voluntat de diversitat com a estímul en el disseny de la programació. "Diversitat de llengües, de gèneres, de generacions".
La rectora general de la Universitat de Guadalajara, Karla Planter Pérez, ha destacat els "vincles estrets d'amistat i cooperació" que uneixen les ciutats de Guadalajara i Barcelona. Per la seva banda, el president de la FIL, José Trinidad Padilla López, ha destacat que la invitació a Barcelona com convidada d'honor a la fira és un reconeixement a una capital "creativa, multilingüe, innovadora i profundament compromesa amb la cultura".
El president de la FIL ha recordat algunes xifres que donen idea de la dimensió de la fira, que l'any passat va rebre 900.000 visitants. Durant els nou dies de durada, la FIL acollirà més de 3.000 activitats, amb la presència de més de 800 escriptors i escriptores de 34 països i 20 llengües. S'hi presentaran 635 llibres, serà escenari de 32 premis i homenatges, hi assistiran 2.800 segells editorials i s'hi concentraran 18.000 professionals de més de 60 països.